תחביר החלל | Space Syntax


המחשבה על כך שלחלל יש תחביר מרתקת אותי, ביל הילר טוען שהחלל עשוי ממרכיבים שונים (ראה טקסט מצורף) מבחינתי הדבר אומר שניתן ללמוד לקרוא ולכתוב חללים, דבר המחזיר אותי לסינטקס בלשון *ראה פוסט קודם.
מצאתי את ההגדרות הראשוניות של המושג מועילות יותר מאשר הניתוח והפתרונות שהוא מציע בהמשך.



The term space syntax encompasses a set of theories and techniques for the analysis of spatial configurations. Originally it was conceived by *Bill Hillier, Julienne Hanson and colleagues at The Bartlett, University College London in the late 1970s to early 1980s as a tool to help architects simulate the likely social effects of their designs.

The general idea is that spaces can be broken down into components, analyzed as networks of choices, then represented as maps and graphs that describe the relative connectivity and integration of those spaces.



בהמשך קראתי טקסט של אדריכל יודן רופא שאני מצרף ציטוט שלו :


"אחד הדברים המעניינים שאומר *ביל היליאר על תורת תחביר המרחב (Space Syntax) שפיתח הוא שהקושי ביצירת מושגים על המרחב הפיזי, והשפעותיו על המערכת החברתית האנושית הוא שהמרחב הוא כלי שבאמצעותו אנו חושבים. דרך ההתייחסות שלנו לעולם נקבעת במידה רבה על ידי מערכת היחסים הפיזית שבינינו לבין אנשים אחרים. אנו משתמשים במילים המתארות יחסים מרחביים כדי לתאר יחסים רגשיים ואנושיים. אנחנו מרגישים "קירבה" לאדם מסוים. החוק הוא "מעל" לכול. לנושא מסוים יש "קדימות" על נושא אחר. קבוצת אנשים מתארגנת "סביב" נושא משותף.

אחת הבעיות במאה השנה האחרונות של אדריכלות ותכנון ערים היא הניתוק בין החשיבה על המרחב הפיזי, ובין צורת הארגון ה"טבעית" הזו של המרחב. תפיסת החלל כאבסטרקטי, אינסופי, מנותק מהתייחסות לגוף האנושי, מהתייחסות לקבוצות אנושיות וצורת התקבצותן, ובמקביל תפיסת בני האדם כבדידים רציונליים בעלי תכונות מדידות וסטטיסטיות, אפשרו, ובעצם יצרו אדריכלות ותכנון ערים העונים אולי על תפיסות אבסטרקטיות אלה, אך אינם מתאימים למגורי בני אדם אמיתיים".





בנוגע לצילומי הרנטגן גם בני אדם עשוים ממרכיבים רבים-מה נקבל אם נוכל לראות מורכבות גדולה יותר?

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה